{{ section.name }} Asiakastuki

Löysimme {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} ja {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} haulle '{{ searchTerm }}'

0 Results found

{{ section.name }} Asiakastuki
Hae matkakohteita, aktiviteetteja, yliopistoja, kokemuksia...

Löysimme {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} ja {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} haulle '{{ searchTerm }}'

0 Results found

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä, niin autamme sinua eteenpäin matkasuunnitelmissasi.
Eaaabe36 2Cf5 4Dc5 B387 73Cbb89dd45f

Tripmates-matkojen CO₂-päästömerkinnät

Matkailu on voimakas ilmiö — se yhdistää ihmisiä, luo elinikäisiä muistoja ja muokkaa tapaamme nähdä maailma. Mutta jokaisella matkalla on myös oma hiilijalanjälkensä ja haluamme puhua siitä avoimesti.

Matkailuala on sekä vahvasti ilmastonmuutoksen vaikutusten kohteena että sen aiheuttaja. UN Tourismin mukaan ilmastotoimet, kuten kasvihuonekaasupäästöjen mittaaminen, vähentäminen ja niiden vaikutuksiin sopeutuminen, ovat ratkaisevan tärkeitä alan pitkän aikavälin kestävyyden varmistamiseksi. Matkailu vastaa tällä hetkellä noin 8 % maailmanlaajuisista päästöistä, ja valtaosa siitä syntyy korkean tulotason maiden matkailijoista. Kun yhä useammalla on mahdollisuus matkustaa, matkailun ympäristövaikutusten ymmärtäminen ja hallitseminen on entistä kiireellisempää.

Siksi olemme ottaneet käyttöön CO₂-päästömerkinnät kaikilla Tripmates-kiertomatkoilla — tarjotaksemme matkailijoille läpinäkyvän arvion siitä, kuinka paljon päästöjä kukin matka tuottaa matkustajaa kohden. Aloitimme tämän työn tammikuussa 2025 ST3ER-ohjelman (Scaling Twin Transitions in Tourism by Harnessing the Experience Economy for Greater Resilience) tukemana. Ohjelmaa rahoittaa osittain Euroopan unioni.

Mitä päästömerkintä tarkoittaa?
Ajattele päästömerkintää ilmastovaikutusten pistemääränä. Jokaisen Tripmates-matkan kohdalla näet, kuinka monta kiloa CO₂-päästöjä syntyy matkustajaa kohden, perustuen keskimääräiseen 12 hengen ryhmäkokoon ja kaikkiin matkaan sisältyviin elementteihin. Tämä antaa sinulle selkeämmän käsityksen ympäristövaikutuksista hiilidioksidin osalta – ja mahdollisuuden ottaa sen huomioon matkavalinnoissasi. Hiilimerkintöjen lisäämisen avulla pyrimme antamaan kaikille mahdollisuuden tehdä tietoisempia matkavalintoja. Auttamalla meitä ymmärtämään ja vertailemaan eri matkojen hiilijalanjälkeä, tämän huomioiminen päätöksenteossamme on helpompaa.
Lue lisää myclimatesta

Miksi aloitimme päästömerkintöjen lisäämisen Tripmates-pienryhmämatkoista?

Tripmates on palveluistamme se, johon meillä on eniten vaikutusvaltaa: suunnittelemme reitit, valitsemme majoitukset ja muovaamme koko kokemuksen alusta alkaen. Se tarkoittaa myös sitä, että voimme vaikuttaa sen vaikutuksiin.

Tripmates-matkat on jo alun perin suunniteltu harkiten — ei vain kokemuksen vaan myös rakenteen tasolla. Suosimme pienempiä ryhmäkokoja vähentääksemme kohteiden kuormitusta ja voidaksemme tarjota paikallisia elämyksiä. Valitsemme maaliikenteen aina kun mahdollista, kuten bussit, junat ja jaetut kuljetukset, lyhyiden lentojen sijaan. Matkamme tukeutuvat paikallisiin oppaisiin, jotka tuntevat vierailukohteet läpikotaisin. Majoituskumppanit ja aktiviteettien järjestäjät valitaan huolella, painottaen paikallista omistusta ja vastuullisia toimintatapoja. Nämä valinnat ovat osa Tripmatesin ydintä — mutta nyt tuomme niiden tueksi myös dataa.

Hiilipäästöt ovat iso osa tarinaa, mutta eivät ainoa. Matkailulla on laaja kirjo vaikutuksia — sekä positiivisia että negatiivisia. Hiilipäästöjen mittaaminen auttaa seuraamaan yhtä tärkeää palasta kokonaisuudesta, samalla kun rakennamme matkoja, jotka ovat harkittuja ja kunnioittavia.

 

Lue lisää siitä miten työskentelemme kestävän kehityksen parissa muilla osa-alueilla

Haluatko tutustua numeroihin tarkemmin?
Tutustu tarkempaan metodologiaan täältä

Mitä päästöarvio sisältää?

  • Majoitus (hotellit, hostellit, kotimajoitukset, leiriytyminen)
  • Paikallinen liikenne (bussit, junat, lautat, maastoautot, sisäiset lennot ja maiden väliset lennot silloin kun niitä käytetään)
  • Ateriat
  • Aktiviteetit (opastetut kierrokset, luontokohteet, kulttuurielämykset)
  • Sisäiset toiminnot – vaikutukset, jotka syntyvät yrityksemme toiminnasta ja matkasi mahdollistamisesta (esimerkiksi henkilöstö, toimiston päästöt, työmatkustus)

 

Mitä päästöarvio ei sisällä?

Suurin puuttuva palanen on kansainväliset lennot matkan lähtöpisteeseen ja takaisin. Koska matkailijamme tulevat eri puolilta Pohjois-Eurooppaa, lentoja ei automaattisesti sisällytetä Tripmates-kiertomatkoihin eri kohteissa.

Tästä huolimatta tiedämme, että kaukolennoilla on merkittävä hiilijalanjälki. Siksi tarjoamme jokaisen matkan yhteydessä vertailuarvion meno-paluulennoista kunkin markkinamme pääkaupunkilentokentältä (esimerkiksi Kööpenhamina, Oslo, Lontoo) matkan aloituskohteeseen. Tiedämme, etteivät kaikki matkustajat lähde pääkaupungista — matkustajamme tulevat eri puolilta, ja osa saattaa jo olla alueella tai yhdistää matkan pidempään reissuun — mutta pääkaupunkilentokentän käyttäminen vertailukohtana auttaa hahmottamaan selkeämmin koko matkasi päästöjä.

Se ei ole täydellinen ratkaisu, mutta se on merkityksellinen tapa auttaa arvioimaan matkasi kokonaisvaikutusta.

Pieni huomio muista päästöistä

Hiiliarviomme keskittyy kaikkeen siihen, mikä sisältyy Tripmates-pakettiin: majoitukseen, paikallisiin kuljetuksiin, (reittiin sisältyviin) lentoihin, aktiviteetteihin, aterioihin ja oppaisiin. Luonnollisesti jotkut matkailijat lisäävät matkan varrella ekstraa.

Ateriat, joita ei ole ohjelmassa, valinnaiset retket, tuliaiset tai pidennetyt oleskelut tuottavat kaikki omat päästönsä. Näitä ei huomioida arviossa, mutta ne on hyvä pitää mielessä osana kokonaiskuvaa.

kayaking-aerial-cover
Nepal (NEW)
Tässä esitetty kokonaisjalanjälki on arvio henkilöä kohden koko seikkailulle. Tämä 18 päivän matka keskittyy vaellukseen upean Langtangin laakson läpi, ja useimmat yöt vietetään teehuoneissa. Matkailijat yöpyvät myös luostarissa, jossa on meditaatiokursseja, ja hotellissa Kathmandussa matkan alussa, keskellä ja lopussa, ja paikalliset nähtävyydet sisältyvät hintaan. Ryhmän kuljetus tapahtuu yksityisellä tila-autolla, mutta suurin osa matkasta tapahtuu jalan, mikä tekee tästä suhteellisen vähäpäästöisen loman. Epävarmuustekijöiden vuoksi matkaan on lisätty 15 %:n puskurivara.
Vietnam & Thailand (NEW)
Tässä esitetty kokonaisjalanjälki on arvio henkilöä kohden koko 41 päivän seikkailulle. Tämä matka yhdistää vilkkaita kaupunkeja, kulttuurinähtävyyksiä ja upeita luontoalueita – mukaan lukien vierailut useille suojelualueille. Puolet öistä vietetään hotelleissa, kun taas loput ovat mökkejä ja kotimajoituksia. Yksi yö majoitutaan leirintäalueella ja yksi yö veneessä. Liikkuminen tapahtuu enimmäkseen maitse, ja Vietnamin ja Thaimaan välillä on yksi lento. Matkan aikana matkustajat käyttävät julkisia busseja, songteaw-veneitä, lauttoja ja joitakin yksityisiä tila-autokuljetuksia. Yhteensä 58 ateriaa sisältyy hintaan. Epävarmuustekijöiden vuoksi on lisätty 15 %:n puskurivaraus.

Miten luvut lasketaan?

Temme yhteistyötä Ecollectiven kanssa, joka on matkailualaan erikoistunut riippumaton hiilijalanjälkikonsulttiyritys. He auttavat meitä erittelemään jokaisen matkasuunnitelman osa-alueittain ja määrittämään päästöarvot sen mukaisesti. Tavoitteena on arvioida Tripmates-seikkailusi kokonaishiilijalanjälki mahdollisimman tarkasti.

Laskenta kattaa kaiken, mikä sisältyy matkaasi: liikenteen, majoituksen, sisältyvät ateriat, aktiviteetit ja oppaat. Siihen sisältyvät myös päästöt omista sisäisistä toiminnoistamme, jotka tukevat matkailukokemusten toteuttamista, kuten toimiston päästöt, henkilöstön työmatkat ja muut kulut. Nämä luvut perustuvat todellisten tietojen ja luotettavien alan vertailuarvojen, kuten DEFRA:n (Iso-Britannia), EPA:n (Yhdysvallat) ja IEA:n (kansainvälinen) päästökertoimien sekä toimittajien jakamien tietojen yhdistelmään.

Tällä sivulla esitetyt Nepalin, Vietnamin ja Thaimaan grafiikat näyttävät, miltä tämä näyttää käytännössä – jaoteltuna arvioitu kokonaisjalanjälki henkilöä kohden. Nämä esimerkit korostavat matkatyypin merkitystä: vaelluspainotteinen reitti, kuten Nepal, johtaa suhteellisen alhaisiin liikennepäästöihin, kun taas pidempi maamatka, kuten Vietnam ja Thaimaa, sisältää monipuolisempia kuljetus- ja majoitustyyppejä.

Kun tarkkoja tietoja ei ole saatavilla, käytetään kansallisia tai globaaleja keskiarvoja. Ecollective sisällyttää myös 15 %:n puskurin, joka huomioi matkan aikana mahdollisesti syntyvät tuntemattomat ja kirjaamattomat tekijät, varmistaen, että arvio vastaa matkailun todellisuutta mahdollisimman hyvin.

Metodologia noudattaa GHG-protokollaa, maailmanlaajuisesti tunnustettua standardia kasvihuonekaasupäästöjen mittaamiseen. Se sisältää päästöt:

  • Paikallisesta liikenteestä (laskettu liikennetyypin, polttoainetehokkuuden ja kokonaiskilometrien perusteella)
  • Majoituksesta (laskettu huonetta kohden per yö, huomioiden kiinteistön tyyppi ja käyttöaste)
  • Sisältyvistä aterioista (perustuu eri ruokavalioiden hiili-intensiteettiin)
  • Matkan aktiviteeteista
  • Oppaista, mukaan lukien heidän matkansa

 

Matkakohtaiset päästöt kuuluvat niin sanottuun Scope 3 -luokkaan, mikä tarkoittaa päästöjä, joita ei suoraan hallita mutta joihin toiminnallamme voidaan vaikuttaa. Vaikka Scope 3 jätetään usein huomiotta muiden matkailuntarjoajien toimesta, se on suurin ja merkityksellisin osa matkan hiilijalanjälkeä, ja uskomme, että se tulisi mitata.

Lukumme perustuvat vankkaan metodologiaan ja säännöllisesti päivitettyyn dataan.

Mitä teemme näillä tiedoilla?

Käytämme tätä tietoa myös auttaaksemme matka-asiantuntijoitamme ymmärtämään, mistä päästöt syntyvät ja mitä niille voidaan tehdä.

Laskemalla luvut voimme keskittyä keskeisiin osa-alueisiin, jotka auttavat vähentämään päästöjä ja parantamaan matkojen suunnittelua, kuten:

  • Tunnistamaan suurimman vaikutuksen omaavat aktiviteetit ja liikennemuodot, jotka tuottavat eniten matkan hiilijalanjäljestä
  • Eri reittien päästöjen vertailu vähennysmallien ja -mahdollisuuksien havaitsemiseksi
  • Aterioiden uudelleenarviointi, erityisesti lihapainotteisissa kohteissa – kasvispainotteisempien vaihtoehtojen tutkiminen ja matkailijoiden kannustaminen syömään enemmän paikallisten tavoin
  • Kuljetustiheyden ja -etäisyyden arviointi, jotta ymmärrämme, milloin, missä ja kuinka usein liikkuminen lisää kokonaishiilijalanjälkeä

 

Uskomme, että tällaisen tiedon tulisi tulla standardiksi koko matkailualalla, sillä mitä enemmän tiedämme, sitä enemmän voimme parantaa. Meille tämä on ensimmäinen askel.

Entä lennot?

Tiedämme, että lennot ovat yleensä matkailun hiilijalanjäljen suurimpia osia — erityisesti kaukolennot. Monille matkailijoistamme lentäminen on ainoa käytännöllinen tapa päästä kohteeseen. Vaikka lentoja ei sisällytetä hiilimerkintään (koska ne varataan erikseen ja vaihtelevat suuresti), ne muodostavat silti merkittävän osan kokonaisjalanjäljestäsi.

Siksi tarjoamme vertailuarvion meno-paluulennon päästöistä kotimaasi pääkaupungin lentokentältä matkan aloituspisteeseen — antaen sinulle johdonmukaisen viitearvon päätöksenteon tueksi.

Haluamme myös olla selkeitä: yksittäisen kaukolennon päästöt voivat ylittää koko matkan maalla syntyvän jalanjäljen. Esimerkiksi meno-paluulento economy-luokassa Pohjois-Euroopasta Kaakkois-Aasiaan voi tuottaa yli 2 000 kg CO₂e per matkustaja, kun taas koko Tripmates-seikkailun keskimääräinen CO₂e-päästö on 289 kg.

Emme ole täällä käskemässä sinua olemaan lentämättä, mutta olemme sitoutuneet antamaan sinulle työkalut tietoon perustuvien valintojen tekemiseen. Tähän sisältyy:

  • Hiililaskelmat lennoista matkatietojen yhteydessä
  • Reittien suunnittelu, jotka vähentävät lyhyiden tai kotimaisten lentojen tarvetta
  • Maaliikenteen priorisointi aina kun mahdollista
  • Matkan keston huomioiminen ja pidempien ja harvempien matkojen kannustaminen mahdollisuuksien mukaan
  • Tiedon jakaminen ja hitaamman, harkitumman matkustamisen kannustaminen

 

Lennot ovat vain yksi osa kokonaisuutta, mutta niiden vaikutusten ymmärtäminen auttaa meitä kaikkia näkemään kokonaiskuvan selkeämmin.

Mitä seuraavaksi?

Tavoitteemme on laajentaa hiilidioksidimerkintöjä useampiin KILROYn kokemuksiin tulevaisuudessa. Olemme jo aloittaneet muiden osa-alueiden päästöjen laskennan, ja pyrimme julkaisemaan tulokset keväällä 2026.

Kilroy.OutdatedBrowserBox.Text Kilroy.OutdatedBrowserBox.LinkText

Hakemasi sivu näyttäisi olevan kadoksissa. Jos et löydä etsimääsi, kysy meiltä apuja sivun alakulmasta.