Maksupalautukset ja korvaukset muutos- ja peruutustilanteissa
Teemme kaikki maksupalautukset ja muut mahdolliset hyvitykset kutakin matkavarausta koskevien ehtojen ja sitä koskevien viranomaissuosituksien mukaisesti – aivan kuten tähänkin asti. Huomaathan, että tämän sivu tiedot maksupalautuksista ja muista korvauksista koskevat matkapaketteja. Jos olet ostanut pelkät lennot, maksupalautuksiisi ei sovelleta matkapaketteja sääteleviä käytäntöjä.
Monin päin maailmaa rajat ovat vielä joko kokonaan tai osittain kiinni, mutta siellä täällä matkustusrajoituksia on alettu jo purkaa. Tarkistathan omalta matkamyyjältäsi, miten muuttuva tilanne vaikuttaa omaan reissuusi ja kuuluuko mahdollinen matkasi peruutus matkapakketilain piiriin.
Jos olet ostanut lennot itse verkkosivujemme kautta, ole yhteydessä online-asiaskastukeemme. Aloita yhteydenotto chatin kautta, josta saatat jo saada vastauksesi. Aloita chat tästä. Lentojen osalta muutokset ja peruutukset reitteihin ja matkapäiviin tehdään aina lentoyhtiön sääntöjen ja ehtojen mukaisesti. Tämä saattaa siis vaihdella lentoyhtiökohtaisesti. Saat lisätietoa ottamalla yhteyttä online-tukeemme.
Mikä on matkapaketti?
Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemien matkaehtojen mukaisesti matka luokitellaan matkapaketiksi, kun ostat kokonaisuuden, joka pitää sisällään useita osioista. Esimerkiksi:
- lennot ja seikkailumatka
- lennot ja auton vuokraus
- matkapakun vuokraus ja hotellivaraus
- maailmanympärilennot ja sukelluskurssi.
Lisätietoa:
- Matkapaketteja säätelevä EU-direktiivi
- Direktiivin ohjeistama Suomen laki matkapalveluyhdistelmistä
Maksupalautukset eri tilanteissa
Monin päin maailmaa rajat ovat vielä joko kokonaan tai osittain kiinni, mutta siellä täällä matkustusrajoituksia on alettu jo purkaa. Tarkistathan omalta matkamyyjältäsi, miten muuttuva tilanne vaikuttaa omaan reissuusi ja kuuluuko mahdollinen matkasi peruutus matkapakketilain piiriin.
- Ulkoministeriön matkustustiedotteeseen liittyvät matkapakettiperuutukset
Koskee matkapakettivarauksia, jotka on tehty ennen suositusta välttää kaikkea matkustamista
Olet oikeutettu täyteen hinnan palautukseen seuraavissa tapauksissa: (Huom. Sovellamme peruutushetkellä voimassa olleita peruutus- ja muutosehtoja)
-
- Peruutukset, joista asiakas on ilmoittanut meille ennen 2.4. koskien matkapaketteja, jotka alkavat viimeistään 13.4.2020.
- Peruutukset, joista asiakas on ilmoittanut meille 2.4. tai sen jälkeen koskien matkapaketteja, jotka alkavat viimeistään 13.5.2020.
- Peruutukset, joista asiakas on ilmoittanut meille 5.5. tai sen jälkeen koskien matkapaketteja, jotka alkavat viimeistään 14vrk:n kuluttua peruutuspäivästä.
- Jos matkapakettisi on keskeytynyt matkajärjestäjän toimesta
- Samaisen matkapakettilain turvin olet oikeutettu osittaiseen maksupalautukseen niiden matkasi osien osalta, jotka on keskeytetty tai kokonaan peruttu meidän, tai yhteistyökumppaneidemme, toimesta matkasi aikana.
- Samaisen matkapakettilain turvin olet oikeutettu osittaiseen maksupalautukseen niiden matkasi osien osalta, jotka on keskeytetty tai kokonaan peruttu meidän, tai yhteistyökumppaneidemme, toimesta matkasi aikana.
- Jos annettujen suosituksien mukaisesti olet päättänyt itse esim. aikaistaa kotiinpaluutasi alkuperäisen lähtöpäiväsi jälkeen, ole yhteydessä matkavakuutuksesi tarjoajaan. Matkavakuutuksesi ohjeistaa sinua esim. mahdollisesti ostamasi uuden paluulennon ja samalla matkavarauksella olleiden, nyt käyttämättä jääneiden matkapalveluiden korvauksista.
- Jos haluat muuttaa tai peruuttaa tulevia matkavarauksiasi, jonka lähtöpäivämäärä on pidemmällä kuin kaksi viikkoa (14 vrk) peruutuspäivästä, et ole oikeutettu matkapakettilain määrittelemään maksupalautukseen.
Tässä tapauksessa matkavakuutuksesi saattaa kuitenkin kattaa muutoksista ja peruutuksista aiheutuneita kuluja. Mikäli haluat hakea korvauksia vakuutusyhtiöltäsi, samalla kun olet meihin yhteydessä peruutuksesi osalta, pyydä meiltä lomake vakuutusyhtiötäsi varten.
Jos haluat siirtää matkaasi tulevaisuuteen, suosittelemme matka siirtämistä vähintään kesän yli. Huomaathan kuitenkin, että tässä tilanteessa kukaan – valtioiden johto ja terveysviranomaiset maailmanlaajuisesti, matkatoimistot, lentoyhtiöt kuin muutkaan toimijat – ei pysty tarkasti ennustamaan tilanteen kehittymistä. Meillä ei siis valitettavasti ole antaa varmoja vastauksia, mutta autamme toki päätöksenteossasi kertomalla vaihtoehdoistasi aina senhetkisen tilanteen mukaisesti. - Jos olet lähtenyt matkaan ulkoministeriön matkustuskieltosuosituksen jälkeen, et ole oikeutettu matkapakettilain tuomaan turvaan maksupalautuksien osalta. Tarkistathan myös matkavakuutuksesi ehdot, jotta vältyt mahdollisesti ikäviltä yllätyksiltä. Ulkoministeriön antaman ohjeistuksen myötä, vakuutusehtosi saattavat sanella, ettei matkavakuutuksesi ole enää voimassa.
Milloin saan maksupalautukset?
Ymmärrämme, että tilanne on turhauttava ja jokainen toki toivoisi saavansa maksupalautukset, voucher- ja lahjakorttikorvaukset hoidettua mahdollisimman nopeasti. Koko matkailuala on tällä hetkellä äärimmäisen paineen alaisena. Teemme yhteistyötä lentoyhtiöiden ja muiden alan toimijoiden kanssa, mutta tilanteen suuruusluokan vuoksi palautuksien käsittelyajat venyvät.
Tällä hetkellä maksupalautuksien arvioitu käsittelyaika on 30 päivää, mikä ylittää matkapakettilain asettaman 14 vuorokauden aikarajan. Tavallisesta poikkeava maksupalautuksien aikataulu on kuitenkin katsottu hyväksyttäväksi tässä äärimmäisen poikkeuksellisessa tilanteessa. Pahoittelemme pitkiä odotusaikoja ja pyydämme kärsivällisyyttä palautuksien osalta.
Odotamme vielä tällä hetkellä poliittisia päätöksiä ja linjavetoja, matkapakettilain tulkinnasta ja käytännön mekanismeista, jotka koskevat koko matkailualaa maailmanlaajuisesti, jotta saamme viralliset ohjeistukset ja pystymme varmistamaan, että kaikki asiakkaidemme tapaukset tulevat käsitellyksi oikeudenmukaisesti.