{{ section.name }} Asiakastuki

Löysimme {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} ja {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} haulle '{{ searchTerm }}'

0 Results found

Hae matkakohteita, aktiviteetteja, yliopistoja, kokemuksia...

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä, niin autamme sinua eteenpäin matkasuunnitelmissasi.

Tiian matka Barcelonaan ja Madridiin

Spain Barcelona Montserrat Tiia Study Tour

Harkinnassa opinto- tai virkistysreissu Espanjaan? Ryhmämatka-asiantuntijamme Tiia kävi paikan päällä vierailulla tutustumassa Barcelonan ja Madridin tarjontaan ja nähtävyyksiin. Lue alta näistä reissukokemuksista ja ota yhteyttä, niin suunnitellaan omalle ryhmällesi vastaavanlainen kokonaisuus!

"Barcelonan lentokentälle saavuttuani jouduin tovin pohtimaan, mitä kulkuvälinettä käyttää matkustettaessa Barcelonan keskustaan. Tarjolla oli lentokenttäbussi, juna, metro ja taksi. Kyltit kentällä neuvoivat oikeaa tietä, mutta terminaalin puolella en nähnyt junien ja lentokenttäbussien aikatauluja, joten valitsin metron, koska ajattelin, että sen kanssa en ainakaan voi eksyä."

Päivät 1-2: Kaupunkiin totuttelua

Olin perillä sen verran myöhään illalla, että menin suoraan hotellille nukkumaan. Ensimmäisen varsinaisen reissupäivän aamuna lähdin ensimmäiseksi etsimään aamiaista hotellin lähettyviltä. Barri Gòticin alueella (jossa itse majoituin) on monia viihtyisiä kahviloita, jotka tarjoilevat aamiaista. Sunnuntaiaamuna tunnelma pikkukujilla oli leppoisa ja rauhallinen. Kulutin loppupäivän kävellen alueella ja merenrantaa pitkin.

Illalla puolestaan tapasin hotellilla neljä tanskalaista kollegaani, jotka olivat saapuneet Barcelonaan opintomatkaamme varten, ja kävimme heidän kanssaan yhdessä illallisella. Paikalliset nauttivat lounasta ja illallista pohjoismaalaisittain katsottuna hyvin myöhään. Paikallinen lounasaika on noin klo 14-15.30 ja illallisaika noin klo 21-22 maissa, joten tähän aikatauluun oli tottuminen myös meillä.

Opintomatkan virallinen ohjelma alkoi maanantaiaamuna. Tapasimme paikallisen yhteistyökumppanimme edustajan hotellilla ja lähdimme tutustumaan kaupunkiin ensin Hop On Hop Off -kiertoajelun merkeissä. Suurimmalle osalle matkaporukastamme vierailu Barcelonassa oli ensimmäinen, joten otimme ensin tuntumaa kaupungin nähtävyyksiin ja niiden sijainteihin. Kävimme päivän aikana myös tapaslounaalla paikallisessa ravintolassa, jossa nautimme mm. erinomaista paellaa. Iltapäivällä kävimme tutustumassa muutamiin valikoimissamme oleviin hotelleihin Barri Gòticin alueella ja Plaça de Catalunyan lähettyvillä. Barcelonassa on hyvät julkiset yhteydet, joten kävelyn lisäksi liikkuminen paikasta toiseen on helppoa julkisilla kulkuvälineillä.

Tiistaina aamupäivällä jatkoimme hotelleihin tutustumista. Myöhäisen lounaan jälkeen kävelimme Gracian ja Eixamplen alueilla matkalla flamencotunnille. Flamencotunti oli vauhdikas ja hyvin hauska, vaikka en ihan ehtinytkään vajaan tunnin aikana oppimaan kaikkia flamencon perusasioita. Naurua kuitenkin riitti, kun yritimme kaikki parhaamme mukaan oppia. Tanssitunnin päätteeksi nautimme churroja paksuun suklaaseen dipattuna. Ne olivat suussa sulavan hyviä!

Päivä 3: Päiväretki pois kaupungista

Keskiviikon vietimme retkeillen Barcelonan ulkopuolella. Lähdimme aamulla matkaan Barcelonasta minibussilla, joka vei meidät ensin noin 1,5 tunnin ajomatkan päässä sijaitsevalle oliiviöljytilalle. Siellä tutustuimme paikalliseen extra virgin -oliiviöljyn valmistamisprosessiin ja saimme myös maistella muutamia erilaisia oliiviöljyjä.

Oliiviöljytilan jälkeen matkasimme tunnin ajomatkan päähän Montserrat-vuorelle, joka on suosittu päiväretkikohde Barcelonasta. Sesonkiaikaan vuorella vierailee paljon ihmisiä, joten etenkin pääsiäisen aikaan, espanjalaisten koulujen loma-aikoihin ja viikonloppuisin kannattaa varautua jonoihin ja ihmispaljouteen. Kesäkuun puolivälin paikkeilla vuorella oli suht rauhallista. Montserratin korkein kohta on noin 1200 metriä merenpinnan yläpuolella. Vuoren nimi Montserrat tarkoittaa katalaanin kielellä sahalaitaista vuorta, sillä Montserratin huiput näyttävät kaukaa katsottuina rosoisilta hampailta. Barcelonasta suoraan tullessa ajomatka Montserratiin kestää noin tunnin. Minibussi matkasi mutkaista pikkutietä ylöspäin ja perille päästyämme meitä odotti upeat maisemat ylhäällä. Barcelonasta voisi myös ottaa España-asemalta junan, joka saapuu perille Montserratin juurelle. Junalta on yhteys köysiradalla (Aeri Montserrat) tai Rack Railwaylla (Cremallera de Montserrat) Montserratin luostarille, joka sijaitsee noin 700m korkeudessa. Luostarilta on puolestaan mahdollista jatkaa matkaa ylöspäin funikulaarilla.

Montserratin vuorelta laskeuduttuamme ajoimme tunnin ajomatkan päähän suurelle viinitilalle, jossa meille näytettiin minkälainen kierros vieraileville ryhmille järjestettäisiin. Olimme aikataulustamme hieman jäljessä, joten harmillisesti emme ehtineet maistella viinejä. Ensi kerralla sitten! Palasimme illaksi Barcelonaan, josta minä ja yksi tanskalainen kollegani jatkoimme matkaa junalla Madridiin.

Otimme Barcelonan Sants-asemalta iltajunan Madridiin. Nopeimmillaan matkan voi taittaa junalla 2,5 tunnissa Renfe AVE -pikajunalla, joka saavuttaa parhaimmillaan 300km/h nopeuden. Junamatkalla ihastelimme ohi viliseviä maaseutumaisemia auringon laskiessa. Juna oli erittäin siisti ja mukava. Matkalippumme maksoivat noin 130€/hlö, joten aivan edullisin vaihtoehto ei nopein pikajuna ole. Juna saapui perille Madridin Atocha-asemalle, joka sijaitsee keskustan lähellä ja josta on hyvät julkiset yhteydet ympäri kaupunkia. Suunnistimme Madridin asemalta keskustan hotellillemme metrolla. Aikamme metroasemalla pähkäiltyämme tajusimme että Madridissa joutuu ostamaan julkiseen liikenteeseen ladattavan matkakortin (TTP), joka itsessään maksoi 2,50€. Korttiin ladataan valitun matkan maksu etukäteen asemalla. Matkanteko oli edullista (esim. Atochan asemalta Sol-metroasemalle 1,50€).

Julkiseen liikenteen kortti ei ole palautettava, vaan se jää itselle matkan jälkeen. Kortti on voimassa tämän hetken tiedon mukaan 10 vuotta, eli mikäli aikoo palata takaisin Madridiin myöhemmin, voi samaa ladattavaa korttia käyttää uudelleen. Hotellin lopulta löydyttyä veimme matkalaukut hotellille ja suuntasimme lähikadun pienelle gelato-kioskille, josta sai maukasta jäätelöä vielä klo 23 aikaan illalla.

Päivä 4: Tutustuminen Madridiin

Torstaille paikallinen yhteistyökumppanimme oli järjestänyt opastetun pyöräkierroksen Madridissa klo 11-14. Hotellin aamiaiseen kuului ainoastaan kuuma juoma ja makea leivonnainen, joten ennen pyöräilykierroksen alkua kävimme vielä uudelleen aamiaisella kahvilassa, jotta malttaisimme odottaa lounasta pyöräilykierroksen loppuun saakka. Pyöräkierros alkoi pyöräfirman toimistolta, jossa ensin valittiin sopiva kaupunkipyörä ja säädettiin satulan korkeus sopivaksi. Laukun ja vesipullot sai sujautettua pyörän tarakkalaukun sisälle. Olimme kollegani kanssa varanneet kummallekin mukaan 1,5 litraa vettä, koska Madridissa oli todella kuuma sää (+39C).

Pyöräkierros järjestettiin englantia puhuvan oppaan johdolla, ja mukaan liittyi myös kymmenen muuta henkilöä eri kansallisuuksista. Pyöräilimme jonossa oppaan johdolla milloin pikkukatujen pyöräteitä pitkin ja milloin autojen joukossa kadulla. Jälkimmäinen tuntui aika kuumottavalta, koska en edes Helsingissä halua pyöräillä autojen lomassa, mutta Madridissa autoilijat tuntuivat olevan enemmän tottuneita ja suvaitsevaisia autojonon vieressä kulkeviin pyöräilijöihin. Suosittelen kuitenkin pyöräilykypärää varmuuden vuoksi. Kypärä oli retkellä pakollinen ainoastaan alle 18-vuotiaille, mutta otimme kollegani kanssa myös kypärät suojaksi. Pysähdyimme nähtävyyksille, jotta pystyimme kuuntelemaan opastusta ja ottamaan valokuvia. Samalla sai pidettyä juomatauon, joka tuli joka kerta tarpeeseen. Pyöräilykierros oli tosi mukava tapa tutustua kaupunkiin, vaikka Madridissa ensikertalaisina emme ihan hahmottaneet missä milloinkin pyöräilimme. Jälkikäteen näimme kartalta, missä olimme olleet. Pyörälenkille tuli pituutta noin 12 kilometriä, mutta se ei tuntunut raskaalta muuta kuin isoimmissa ylämäissä. Pyörä oli vaihteellinen mukava kaupunkipyörä, joten sillä oli miellyttävää ajaa.

Pyörälenkin aikana meitä ihastutti etenkin Parque del Retiro, joka on vihreä keidas keskellä Madridia. Puisto on noin 1,25 neliökilometrin kokoinen ja sieltä löytyy noin 15 000 puuta. Puisto onkin mahtava paikka viettää päivää ystävien ja perheen kesken tai paeta kesän kuumuutta puiden varjoon. Puistosta löytyy muun muassa oleskelualueita, kahviloita, kauniita kukkaistutuksia ja vuokrattavia soutuveneitä.

Pyöräkierroksen lopuksi pysähdyimme yhdessä tuumin paikalliseen ravintolaan juomalle ja pintxos-tauolle. Pintxokset ovat tapasten tyylisiä pieniä suupaloja, mutta eri ruoka-aineita on kasattu päällekkäin ja hammastikku pitää pinoa koossa. Usein pohjalla on leipää ja sen päällä esimerkiksi paikallista juustoa, kinkkua tai espanjalaista omelettia. Sana pintxo on baskin kieltä ja tarkoittaa tikkua. Tapaksia jaetaan yleensä pöytäseurueen kesken, mutta pintxokset ovat sen verran pienempiä suupaloja / annoksia, että kukin pöytäseurueesta tilaa itselleen omat pintxokset. Toinen tapa nauttia pintxoksia on mennä pintxos-baariin, jossa esillä olevista suupaloista saa nauttia niin monia kuin haluaa. Lopuksi henkilökunta laskee hammastikkujen määrän lautasella, ja osaa sen mukaisesti laskuttaa oikean määrän pintxoksia. Suupalat olivat maukkaita ja ne tulivat pohjoismaalaisten lounasnälkään sopivaan aikaan.

Heti pyöräkierroksen jälkeen meillä oli kollegani kanssa ohjelmassa hotellivierailuita Madridin keskustassa. Illalla yritimme illallisen jälkeen lähteä kävelylle Madridin keskustassa, mutta sateen yllättäessä ilmasta tuli kuumuuden ja kosteuden yhdistelmänä sen verran tukala, että gelato-kioskin pysähdyksen jälkeen suuntasimme takaisin hotellille.

Päivät 5-6: Jäähyväiset Espanjalle

Perjantain ohjelmassa oli lisää hotellivierailuita aamupäivän aikana. Perjantain hotellit sijaitsivat hieman etäämmällä toisistaan, mutta koska Madridin keskusta on esimerkiksi Barcelonan keskustaa kompaktimpi, oli kaikkiin tärkeimpiin paikkoihin ja alueisiin helppoa kävellä. Tanskalainen kollegani lähti lounaan jälkeen lentokentälle ja kotia kohti. Itse jäin vielä perjantain ajaksi nauttimaan Madridin tunnelmasta ja lämpimästä kesäillasta. Perjantai-iltana oli paljon ihmisiä liikkeellä kaupungilla, joten oloni tuntui turvalliselta kävellä kaupungin katuja iltapimeällä yksin. Madridissa tuntui näkevän kadulla enemmän paikallisia verrattuna Barcelonaan, jossa oli paljon matkailijoita kesäkuussa. Kaikista Madridin keskustan ravintoloista ei löytynyt englanninkielistä menua, jonka otimme merkkinä siitä, että emme olleet istahtaneet turisteille suunnattuun ravintolaan. Madrid tuntuikin sellaiselta kaupungilta, johon haluan vielä jonakin päivänä palata tutustumaan lisää.

Suuntasin Madridin lentokentälle varhain lauantaiaamuna. Olin aiemmin saanut tanskalaisen kollegani ohjeet lentokentälle matkustamiseen, koska hän oli tehnyt edellisenä päivänä saman matkan. Hän neuvoi, että metroasemalla tulee ladata matkakortille yhden vyöhykkeen lippu (esimerkiksi Solin metroasemalta matkaan lähdettäessä 2€) ja sen lisäksi lentokenttälisä (3€). Vaihtoja matkan varrella oli kaksi. Suuremmilta metroasemilta löytyi onneksi hissi, joka auttoi suuren matkalaukun kanssa kulkemisessa. Madridin lentokenttä on suuri, joten kannattaa varata hyvin aikaa ennen lennon lähtöä. Yhteensä sain kulumaan kaksi tuntia aikaa kentälle matkustamiseen, ruumalaukun jättämiseen ja turvatarkastuksen läpi kulkemiseen. Helsingin koneemme ei tällä kertaa lähtenyt suoraan lähtöportilta, joten kun bussikuljetus lähtöportilta koneen luo vei 25 minuuttia, sain huomata kuinka iso lentokenttä on kyseessä.

Espanjan kuumuudesta oli mukava vaihteeksi palata koto-Suomen viileämpään säähän, mutta joskus tulevaisuudessa haluan matkustaa takaisin Espanjaan.

Kilroy.OutdatedBrowserBox.Text Kilroy.OutdatedBrowserBox.LinkText

Hakemasi sivu näyttäisi olevan kadoksissa. Jos et löydä etsimääsi, kysy meiltä apuja sivun alakulmasta.