FAQ
Täältä saat vastaukset (melkein) kaikkiin Interrail-aiheisiin kysymyksiisi.
Mitä 'Interrail' tarkoittaa?
Interrail on junapassi, joka tarjoaa joustavan tavan kiertää Eurooppaa junalla. Junayhteyksiä on yhteensä yli 40 000 kohteeseen ja läpi 33 maan, joten mahdollisuudet oman seikkailusi luomiselle ovat käytännössä loputtomat.
Interrail-passi on siis junalippu, joka on voimassa useita päiviä ja käy matkalippuna useimmilla Euroopan junareiteillä. Joistain junamatkoista saattaa joutua maksamaan pienen lisämaksun, jos kyseessä on erikoisjuna (esim. yöjuna) tai jos käyttämäsi junayhtiö vaatii istumapaikkavarauksen.
Interrail-passi tunnetaan myös nimellä Interrail Global Pass.
Missä maissa Interrail-passi on voimassa?
Interrail-passi on voimassa 33 eri Euroopan maassa:
Alankomaat, Belgia, Bosnia-Hertsegovina, Bulgaria, Englanti, Espanja, Irlanti, Italia, Kreikka, Kroatia, Latvia, Luxemburg, Makedonia, Norja, Pohjois-Irlanti, Puola, Portugali, Ranska, Romania, Ruotsi, Unkari, Saksa, Serbia, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Skotlanti, Suomi (vain maasta poistuminen), Tanska, Tšekki, Turkki, Viro ja Wales.
Mistä voin saada lisäinfoa Interrailista?
Tältä sivulta saat perustiedot, mutta voit myös tutustua viralliseen Interrail-sivustoon ja Rail Planner -sovellukseen. Voit myös aina ottaa yhteyttä meihin, jos sinulla on jokin tietty kysymys, johon kaipaat vastausta.
Mistä näen eri junien aikataulut?
Voit tarkistaa aikataulut täältä ja samalla näet, vaatiiko valitsemasi junayhteys istumapaikkavarauksen. Voit myös ladata virallisen Interrail-sovelluksen, jonka kautta pääset käsiksi aikatauluihin.
Minkä junayhtiöiden kautta voin matkustaa?
Kurkkaa täältä yhteenveto eri juna- ja lauttayhtiöistä, joilla voit matkustaa Interrail-passin turvin.
Mikä Interrail-lipputyyppi minun kannattaa valita?
Tutustu täältä oppaaseen, joka neuvoo sopivan Interrail-passin valinnassa.
Meidän kauttamme on mahdollista ostaa 9 erilaista lipputyyppiä nuorten ja aikuisten ikäkategoriassa (voimassa kaikissa 33 maassa). Jos matkustat ryhmässä, jossa mukana on lapsia ja/tai seniori-ikäisiä, ota yhteyttä, niin autamme näiden lippujen hankinnassa.
Mitkä ovat eri Interrail-lipputyyppien ikärajat?
Interrail-lippuja on olemassa 4 eri ikäkategoriassa:
- Lapset: 4-11 -vuotiaat
- Nuoriso: 12-27 -vuotiaat
- Aikuiset: 28-59 -vuotiaat
- Seniorit: 60 ikävuodesta ylöspäin
Sivujemme kautta voit ostaa lippuja ainoastaan nuorille ja aikuisille. Jos kuitenkin matkustat ryhmässä, jossa mukana on lapsia tai seniori-ikäisiä, ota meihin yhteyttä, niin autamme lippujen hankinnassa.
Huom! Tiesithän, että ostaessasi aikuisten lipun, voit saada jopa 2 lasten lippua ilmaiseksi. Nuoriso- ja seniori-ikäisillä matkustajilla on myös oikeus ostaa aikuisten lippu hyödyntääkseen tätä tarjousta. Alle 4-vuotiaat lapset matkustavat aina ilmaiseksi, mutta yli 2-vuotiaat lapset tarvitsevat istumapaikkavarauksen, mikäli se vaaditaan junayhtiön puolesta.
Voiko kuka tahansa ostaa Interrail-passin?
Ehdottomasti! Interrail-passit ovat voimassa kaikenikäisille Euroopan kansalaisille. Lapset, nuoret ja seniorit saavat liput alennetuin hinnoin. Sivuiltamme voit ostaa nuoriso- ja aikuisten lippuja, mutta jos tarvitset lasten tai senioreiden lippuja, ota meihin yhteyttä.
Huom. Jos et ole Euroopan kansalainen, voit matkustaa Eurail-passin turvin. Jos taas olet Euroopan kansalainen (sinulla on voimassa oleva passi tai henkilökortti), mutta asut Euroopan ulkopuolella, voit itse päättää haluatko reissata Eurail- vai Interrail-passin turvin.
Miten "matkustuspäivät" lasketaan?
Useimpiin Interrail-passeihin sisältyy tietty määrä matkustuspäiviä tietyn aikarajan sisällä (esim. 1 kuukauden aikana). Yksi matkustuspäivä lasketaan keskiyöstä keskiyöhön.
Esimerkki: Jos päivän ensimmäinen junamatkasi starttaa klo 08:00 aamulla, myös matkustuspäiväsi alkaa klo 08:00 ja päättyy samana päivänä keskiyöllä.
Yöjunat: Jos matkustat suoralla yöjunayhteydellä, joka ei tee välipysähdyksiä ja saapuu kohteeseen keskiyön jälkeen, tällöin sinun täytyy ainoastaan merkitä junan lähtöaika. Esim. Jos nouset junaan Berliinissä klo 21:00 ja juna saapuu määränpäähän klo 09:00 seuraavana aamuna, tämä lasketaan yhdeksi matkustuspäiväksi, koska juna ei tee pysähdyksiä matkan varrella.
Mitä tapahtuu, jos kadotan lippuni tai se varastetaan?
Koska Interrail-passi on kertakäyttöinen, fyysinen lippu, emme pysty lähettämään sinulle uutta lippua - eli tässä tapauksessa sinun täytyy ostaa uusi lippu. Pidä Interrail-passi siis hyvässä tallessa koko reissun ajan. Jos lippusi varastetaan, ota yhteyttä paikallisiin viranomaisiin (ja mahdollisesti omaan vakuutusyhtiöösi) ja seuraa heidän ohjeitaan.
Kannattaako minun valita lipputyyppi, jossa on rajoitutetusti vai rajattomasti matkustuspäiviä?
Tämä riippuu omasta matkustustyylistäsi.
Jos aiot matkustaa lähes joka päivä, sinun kannattaa valita jatkuvasti voimassa oleva Interrail-passi, jolla voit matkustaa joka päivä tietyn aikarajan sisällä.
Jos taas aiot pysyä yhdessä kohteessa pidempiä aikoja, sinun kannattaa valita Interrail-passi, jossa on rajallinen määrä matkustuspäiviä. Esim. Interrail Global Pass - 10 matkustuspäivää 1 kuukaudessa. Matkustuspäivien ei tarvitse olla peräkkäisiä.
Miksi lippuun pitää merkitä aloituspäivämäärä?
Aloituspäivämäärällä tarkoitetaan Interrailisi ensimmäistä matkustuspäivää ja tämä päivämäärä merkitään passiisi, jotta sen voimassaoloaikaa voidaan seurata.
Esimerkki: Olet ostanut passin, johon sisältyy 5 matkustuspäivää 1 kuukauden aikana ja ensimmäiseksi matkustuspäiväksesi on merkitty on 1. elokuuta. Tämä tarkoittaa, että passisi vanhenee 30. elokuuta.
Mitä eroa on 1. ja 2. luokalla?
Matkustusluokan valitseminen riippuu niin budjetistasi kuin siitä, minkälaisen matkakokemuksen haluat. Yleisesti ottaen ykkös- ja kakkosluokan erona on mukavuustaso ja erilaiset lisäpalvelut.
1. luokka :
- Säädettävät istuimet
- Enemmän tilaa penkkien välillä
- Leveämmät pöydät
- Pistorasia jokaiselle istuimelle
- Voit tilata ruokaa istumapaikallesi
- WiFi
2. luokka:
- Modernit istuimet avoimissa vaunuissa
- Vaunuosastot (6 paikkaa)
- Matkatavaransäilytys
- Monikäyttöiset pöydät
- Erillinen ravintolavaunu
- Yksi pistorasia kahta istumapaikkaa kohden
- WiFi (joissain vaunuissa)
Huomaathan, että eri junayhtiöiden määritelmät 1. ja 2. luokista voivat olla hyvinkin erilaisia.
Mikä on "Travel Diary"?
Travel Diary tulee Interrail-lippusi mukana ja toimiii dokumentointina matkustuspäivistäsi. Aina ennen kuin nouset junaan tai lauttaan, sinun tulee kirjoittaa matkasuunnitelmasi kyseiselle välietapille joko mustalla tai sinisellä kuulakärkikynällä. Jos tämän jättää tekemättä, siitä voi napsahtaa jopa 200 euron suuruinen sakko.
Voinko ostaa yhden maan Interrail-passin KILROYn kautta?
Tällä hetkellä emme tarjoa yhden maan Interrail-passeja.
Mitkä ovat suosituimmat Interrail-passit?
Suosituimmat Interrail-passit ovat:
- 15 matkustuspäivää 2 kuukauden aikana
- 5 matkustuspäivää 1 kuukauden aikana
- 15 peräkkäistä matkustuspäivää
Onko passeista mahdollista saada alennusta?
Kyllä. Nuoriso- ja senioripassit ovat yli 20% edullisempia kuin aikuisten Interrail-passit. Alennettu hinta on jo laskettu siihen hintaan, jonka näet lippua ostaessasi.
Lisäksi aikuisten lippuun on mahdollista saada lisäksi 2 lasten lippua (4-12 -vuotiaille) ilmaiseksi.
Haluan muuttaa aloituspäivääni, onko se mahdollista?
Valitettavasti ei, sillä fyysistä lippua ei voida muuttaa. Voit kuitenkin aloittaa reissusi milloin tahansa passin voimassaoloajan aikana. Esimerkiksi, jos passisi on voimassa 27.12. - 25.1., voit päättää aloittaa matkasi vasta 25.12., mutta passisi on silti voimassa vain 25.1. saakka.
Miten istumapaikkavaraukset toimivat?
Lue lisää istumapaikkavarauksista täältä.
Onko minun PAKKO tehdä istumapaikkavarauksia?
Ei, mutta suosittelemme sitä, sillä jotkin junat ja sesongit (touko-syyskuu ja juhlapyhät) ovat melko kiireisiä ja junat voivat olla täynnä. Voit aina reissata Euroopan halki taajamajunien kyydissä, jolloin istumapaikkavarauksia ei vaadita, mutta tämä vie enemmän aikaa ja lisää pysähdysten määrää.
Suosittelemme, että suunnittelet hiukan etukäteen ja varaat istumapaikat etenkin pidemmille etäisyyksille.
Voinko saada apua istumapaikkojen varaukseen?
Autamme mielellämme sinut alkuun ja voimme varata ensimmäiset istumapaikat puolestasi. Ota vain meihin yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian. Huomaathan, että voimme tehdä paikkavarauksia puolestasi ainoastaan ennen matkalle lähtöäsi, emme sen aikana.
Tällä hetkellä emme pysty varaamaan kaikkia istumapaikkavarauksia matkallesi. Muita istumapaikkavarauksia varten suosittelemme tutustumaan tähän sivuun ja lataamaan Rail Planner -sovelluksen.
Voinko saada lipun istumapaikkavarauksesta sähköpostitse?
Kyllä ja et. Italiassa, Ranskassa, Itävallassa, Sveitsissä, Ruotsissa, Saksassa ja Benelux-maissa istumapaikat on mahdollista varata aikaisintaan 3 tuntia ennen lähtöä ja ne lähetetään sinulle e-lippuina. Voit käyttää joko itsepalvelujärjestelmää tai Rail Planner -sovellusta
Istumapaikkavaraukset muissa maissa tarkoittavat yleensä paperista lippua, jota ei ole mahdollista saada sähköpostiin. Näissä maissa sinun tulee varata istumapaikka vähintään 8 arkipäivää ennen junan lähtöä. Jos et ole matkustamassa sesonkiaikaan tai suosituimmilla reiteillä, istumapaikkojen varaaminen käy helpoiten vierailemalla paikallisella juna-asemalla.
Kuinka paljon etukäteen istumapaikat voi varata?
Istumapaikat on mahdollista varata jopa 90 päivää ennen matkustuspäivämäärää (ja joissain tapauksissa 60 päivää ennen).
Kesäkuukausina suosittelemme, että teet istumapaikkavaraukset niin aikaisin kuin mahdollista.
Miksi istumapaikoista pitää maksaa, vaikka minulla on jo Interrail-passi?
Interrail-passi tarjoaa joustavan pääsyn kaikkiin juniin, jotka ovat mukana Interrail-järjestelmässä. Passin ansiosta sinun täytyy maksaa ainoastaan istumapaikoista tietyillä reiteillä, muttei normaalin junalipun hintaa. Istumapaikkojen hinnat vaihtelevat paljon sen mukaan, mistä maasta ja millaisesta junasta on kyse.
Mistä näen kaikki junareitit?
Kurkkaa kartta täältä. Kun ostat Interrail-lipun KILROYn kautta, saat myös fyysisen version kartasta, jonka voit ottaa mukaan reissuun.
Aion matkustaa vain yhden maan sisällä, käykö Interrail-passi myös tähän?
Jos aiot matkustaa vain yhdessä maassa reissusi aikana, esim. Saksassa tai Ranskassa, One Country -passi on tähän tarkoitukseen sopivampi vaihtoehto. Meidän kauttamme ei toistaiseksi pysty ostamaan näitä passeja.
Mitä dokumentteja ja henkilöllisyystodistuksia minun pitää tuoda mukanani matkalle?
Interrail-passin, Travel Diaryn ja jonkinlaisen henkilöllisyystodistuksen (esim. passi tai ajokortti) tuominen on tärkeää, jotta junan konduktööri voi vahvistaa junalippusi ja kotimaasi. Jos sinulla ei ole tarvittavia dokumentteja, sinulta voidaan evätä pääsy junaan.
Jos matkustat junayhteydellä, joka vaatii istumapaikkavarauksen, sinun tulee myös näyttää istumapaikkalippusi lipuntarkastuksen yhteydessä.
Olen 18-vuotias ja kuulin, että minun on mahdollista saada Interrail-passi ilmaiseksi?
Vuodesta 2018 EU on lahjoittanut ilmaisia Interrail-passeja Euroopan kansalaisille, jotka ovat täyttämässä 18. Tätä varten täytyy kuitenkin tehdä hakemus ja matkaan sisältyy joitakin sääntöjä. Lue lisää täältä.
Voinko matkustaa Interrail-passilla kotimaassani?
Interrail-passi ei sovellu kotimaan matkustamiseen, mutta sitä voidaan käyttää rajanylitykseen maasta poistuessasi.
Onko Interrailia varten olemassa puhelinsovellusta?
Suosittelemme virallisen Rail Planner -sovelluksen käyttämistä, sillä se sisältää kaiken tarpeellisen tiedon reilaukseen liittyen.
Mitä teen, jos junani perutaan?
Mene paikallisen juna-aseman tiskille ja pyydä heiltä lisäinfoa ja neuvoa EU:n matkustajien oikeuksien mukaisesti.
Interrail-lipussani on väärä passin numero, koska sain uuden passin lipun tilaamisen jälkeen - mitä minun pitää tehdä?
Mikäli olet saanut uuden passin Interrail-lipun tilaamisen jälkeen, tuo sekä vanha että uusi passisi mukaan matkallesi. Interrail-lippusi tarkistetaan yhdessä henkilökorttisi kanssa, joten tässä tapauksessa tarvitset sekä vanhan että uuden passin mukaasi.
Ovatko matkatavarani turvassa junassa / Onko junissa säilytyslokeroita?
Useimmissa junissa ei ole lukollisia säilytyslokeroita, mutta matkatavaroille on aina jonkin verran tilaa. On kuitenkin tärkeää, että pidät silmällä omia tavaroitasi ja pidät arvotavarat lähettyvilläsi (esim. rahavyössä tai tyynyn alla, jos nukut yöjunassa).
Varkauksien vähentämiseksi junavaunut lukitaan yleensä yöksi. Esimerkki: Jos matkustat yöjunalla ja sinä ja ystäväsi olette eri makuuvaunuissa, ette pysty käymään toistenne luona yön aikana, koska ovet yleensä lukitaan keskiyön jälkeen.
Mitä matkatavaroiden kanssa tulee ottaa huomioon junalla matkustaessa?
Toisin kuin lentokoneella matkustaessa, junissa ei yleensä ole koko- tai painorajoitteita matkatavaroillesi. Joissain tapauksissa rajoituksia saattaa olla, mutta useimmiten näistä ei juuri välitetä, eikä kukaan tule mittaamaan laukkuasi.
Interrail-seikkailulla on kuitenkin hyvä olla mukana vain sen verran tavaraa kuin pystyt kantamaan, ja suosittelemme tukevaa rinkkaa pyörillä kulkevien matkalaukkujen sijaan.
Tarvitaanko Interraililla viisumeita joihinkin maihin?
Euroopan kansalaiset ja asukkaat eivät tarvitse viisumeita matkustaessaan EU-maiden sisällä. Balkanin maissa ja Turkissa on tiettyjä erityistapauksia, mutta suomalaiset eivät tarvitse e-viisumia näihin maihin matkustaessaan.
Onko yöjunissa vessoja ja suihkuja?
Kyllä. Joissain yöjunissa on jopa saatavilla oma kylpyhuone, mutta tämä tietenkin maksaa ekstraa.
Täytyykö minun tuoda makuupussi yöjunaan?
Ei. Vuodevaatteet kuuluvat makuuvaunun hintaan.
Onko kaikissa junissa WiFiä?
Ei. Yhä useammat junayhtiöt ovat lisänneet ilmaisen WiFi-yhteyden palveluihinsa pidemmillä matkaetäisyyksillä.
Onko kaikissa junissa ilmastointi?
Valitettavasti ei. Vanhoissa junissa (kuten esim. Balkanilla) ikkunat on kuitenkin mahdollista avata manuaalisesti.
Olen pyörätuolissa, voinko lähteä Interrailille?
Ehdottomasti! Useimmissa Länsi-Euroopan maissa junissa on rampit joiden avulla nousta junaan ja junasta pois. Interrail pyörätuolin kanssa vaatii ehkä hiukan etukäteissuunnittelua, mutta yleisesti ottaen se on aivan mahdollista toteuttaa.
Lähden matkaan muutaman päivän kuluttua, voitteko lähettää Interrail-passin minulle sähköpostitse?
Valitettavasti emme voi, sillä Interrail-passi on paperinen lippu, johon printataan sinun tietosi ja sinun täytyy tuoda lippu mukanasi matkallesi. Pyrimme aina lähettämään lippusi mahdollisimman nopeasti ja tavallisesti se toimitetaan noin 2-5 arkipäivässä.
Tästä syystä on tärkeää, että varaat lipun hankkimiseen vähintään 10 päivää ennen matkasi alkua.
Kuinka nopeasti saan lippuni postissa?
Aloitamme tilauksesi käsittelyn heti kun olet maksanut lippusi, ja tähän kuluu tavallisesti 1-2 arkipäivää. Kaikki liput lähetetään nopealla toimituksella niin, että niiden lähetystä on mahdollista seurata. Toimitukseen menee yleensä noin 2-5 arkipäivää.
Lippu toimitetaan yleensä lähimmälle postin toimipisteelle, ja tarvitset henkilötodistuksen noutaaksesi sen.
En aio käyttää istumapaikkavaraustani, voinko saada siitä korvauksen?
Yleisesti ottaen voit saada korvauksen istumapaikkavarauksestasi jos:
- Istumapaikkavaraus tehtiin KILROYn toimesta
- Istumapaikkavarauksen arvo on yli 25 EUR
- Vastaanotamme maksupalautuspyyntösi sähköpostitse vähintään 2 arkipäivää etukäteen
- Lippu on merkitty käyttämättömäksi ('unused') - tee tämän paikallisella juna-asemalla vähintään 1 päivä ennen lähtöä
Summa, jonka voimme palauttaa sinulle riippuu lipputyypistä ja junayhtiöstä. Palautamme rahan samalle kortille, jota käytit maksaessasi.
Emme palauta mahdollisia palvelumaksuja.
Huomaathan, että Eurostar-junissa maksupalautukset eivät ole mahdollisia.
Miksi joudun maksamaan toimituksesta?
Interrail-passi on paperinen lippu, joka sinun tulee näyttää junan konduktöörille. Koska kyseessä on arvopaperi, haluamme toimittaa sen sinulle mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti - tästä syystä lähetämme sen PostNordin/DHL:n kautta, jotta voimme seurata lähetyksen kulkua.
Toimitusmaksu vaihtelee jonkin verran ja näet summan ostosta tehdessäsi.
Voinko ostaa / noutaa Interrail-passin lähimmältä KILROY-toimistolta?
Interrail-passin voi ostaa toimistoltamme, mutta passia ei voida tulostaa / toimittaa toimistollemme. Käsittelemme kaikki lipputilaukset päätoimistollamme Kööpenhaminassa, ja lähetämme lipun aina postitse sinulle.
Voinko vaihtaa tilaamaani Interrail-passia tai muuttaa matkustuspäivien määrää?
Valitettavasti et. Otathan yhteyttä jos sinulla on tarkempia kysymyksiä, niin vastaamme parhaamme mukaan.